Tuesday, January 24, 2012

girl talk ~ polygamy law in islam

Hahaha..okey..tajuk maybe akan menimbulkan kemarahan kpd sesetengah pihak.

According to al-Fiqhul Manhaji Book, Kitab Fiqh Mazhab Syafie explain that
polygamy original law is necessary (not sunnah). However, polygamy original law can change to optional, objectionable or illegal based on atmosphere and individual circumstances that wish to practise polygamy in their life.

Ramai lelaki yang menganggap poligami itu sunnah juga biasanya (bukan semuanya) tergesa-gesa melakukannya walaupun tidak mampu memenuhi keperluan dan tidak mampu menjaga pendidikan anak dan isteri. Hal ini lebih cenderung kepada kerosakan, penzaliman dan pengabaian. Allah tidak menyukai kerosakan. I didnt say that i hate polygamy that much but depends on condition la jgk kn.if isteri dia memang mandul its okey la kan nk kahwin 2 but please dengan cara terhormat,bukan dengan kahwin kat siam bagai.

Hukum poligami sunat apabila seseorang lelaki memerlukan isteri yang lain, contohnya beliau tidak cukup dengan beristeri satu atau isteri pertamanya sakit atau mandul sedangkan beliau amat mengkehendaki anak dan dia berasa mampu berlaku adil terhadap isteri-isterinya, hukum poligami ketika itu adalah sunat.



Biarlah mereka membuat pilihan,
tenanglah dengan pilihan kita,
apa yang penting...
kita tidak menanggung pilihan mereka,
dan kita bahagia dengan pilihan kita,
teruskan sayangku,
sebarkanlah bahagia...  


thanks for reading this entry !

No comments:

Post a Comment